گرفتگی لوله های فاضلاب امری رایج به خصوص در ساختمان های قدیمی است که به دلیل تجمع چربی، ذرات غذا، زنگ زدگی لوله ها و ... اتفاق می افتد.

گاهی بعضی افراد برای باز کردن چاه فاضلاب از اسید و محلول های لوله بازکنی شیمیایی استفاده می کنند.

باز کردن چاه فاضلاب با اسید و ریختن اسید در چاه فاضلاب به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا این روش گرچه در بعضی موارد مشکل شما را به صورت موقتی برطرف می کند اما علاوه بر بوی بد خطرات زیادی نیز به همراه دارد که باعث می شود استفاده از این روش عقلانی نباشد.

خطرات ریختن اسید در چاه فاضلاب

خطرات ریختن اسید در چاه فاضلاب

در این مطلب خطرات ریختن اسید در چاه فاضلاب را بررسی می کنیم: **قبل از هرچیز اگر لوله فاضلاب منزل یا محل کار شما دچار گرفتگی شده پیشنهاد می کنیم با بهترین شرکت لوله بازکنی تهران یعنی شرکت پارس کمک تماس بگیرید و کار را به افراد باتجربه و دوره دیده بسپارید.

آسیب به لوله های فاضلاب و خوردگی آن ها

یکی از خطرات ریختن اسید در چاه فاضلاب ایجاد خوردگی و پوسیدگی در لوله ها و وارد آمدن آسیب به لوله های فاضلاب می باشد.

اسید ها حلال های قوی هستند و موجب خوردگی و از بین رفتن لوله های فلزی و یا پلاستیکی می شوند.

همچنین در برخی موارد شاهد ایجاد سوراخ و منفذ در لوله های فاضلاب هستیم که دلیل آن استفاده از محلول های اسیدی برای باز کردن لوله ها می باشد.

پوسیدگی لوله های فاضلاب در اثر ریختن اسید

اگر با یک بار ریختن اسید در چاه فاضلاب، گرفتگی لوله های فاضلاب برطرف نشد دوباره این روش را امتحان نکنید چون باعث پوسیدگی لوله ها می شود.

باز کردن چاه فاضلاب با اسید همچنین باعث از بین رفتن چسب در نقاط اتصال لوله ها شده و استحکام لوله های پلیمری را به شدت کاهش می دهد.

در صورت آسیب دیدن لوله های فاضلاب با اسید باید لوله ها را تعویض کرد که کار پر هزینه و زمان بری است.

سوختگی با اسید

زن جوانی که برای باز کردن چاه فاضلاب از اسید لوله باز کنی قوی استفاده کرده بود به دلیل بیرون پاشیدن اسید داخل لوله دچار سوختگی شدید شد!!

اسید ها ی لوله باز کنی بسیار برای پوست خطرناک هستند و در صورت تماس با بدن سوختگی های شدید ایجاد می کنند.

هنگام ریختن اسید در چاه فاضلاب باید مراقب باشید که اسید با پوست شما تماس پیدا نکند.

خطر دیگری که ریختن اسید در چاه فاضلاب می تواند ایجاد کند فوران اسید به بیرون است که می تواند باعث سوختگی شود.

انتشار گاز های سمی و مسمومیت

  • در حادثه ای در مشهد یکی از پرسنل شرکت لوله بازکنی اقدام به باز کردن چاه فاضلاب با اسید و جوهر نمک کرده بود،به دلیل متصاعد شدن گاز کلر از چاه فاضلاب منجر به بی هوشی و فلج مغزی پسر خانواده می شود!!!
  • باز کردن چاه فاضلاب با اسید سولفوریک توسط شرکت الف باعث مرگ یک نفر و مسمومیت 5 نفر در مشهد گردید!!!

مخلوط شدن اسید لوله باز کنی با فاضلاب باعث انتشار انواع گاز های سمی مثل کلر و متان و هیدروژن می شود که این گاز ها بسیار سمی و خطرناک هستند و باعث مسمومیت های شدید و عوارض بسیار جبران ناپذیر مثل نابینایی، فلج مغزی و حتی مرگ می شوند.

خطر انتشار گاز های سمی

این گاز ها گاهی اوقات آن قدر شدید است که حتی ساکنین طبقات بالاتر را نیز دچار مشکل می کند.

انفجار

  • انفجار چاه فاضلاب در ممسنی به دلیل ریختن اسید در چاه که علاوه بر ویرانی ساختمان باعث کشته شدن سه نفر گردید!!!
  • ریختن بنزین در چاه حمام موجب انفجار و کشته شدن مرد 30 ساله در حمام شد!!! به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود برای رفع گرفتگی توالت فرنگی و لوله فاضلاب حمام از این مواد استفاده گردد

متأسانه خبر های ناگوار این چنینی بسیار به گوش می رسد. گاز موجود در فاضلاب قابلیت شعله ور شدن دارد و با کوچکترین جرقه می تواند باعث انفجار و آتش سوزی شود. به هیچ وجه داخل چاه فاضلاب بنزین نریزید و ته مانده سیگار خود را درون چاه فاضلاب نیندازید.

آتش سوزی و انفجار در اثر ریختن اسید در چاه فاضلاب

با توجه به خطرات بسیاری که ریختن اسید در چاه فاضلاب ایجاد می کند پیشنهاد می کنیم هرگز از این روش استفاده نکنید و برای باز کردن چاه فاضلاب از یک شرکت لوله باز کنی و تخلیه چاه معتبر کمک بگیرید.

احتیاط کنید

به هر حال اگر مجبور به ریختن اسید در چاه فاضلاب شدید نکات ایمنی زیر را رعایت کنید:

  • هنگام ریختن اسید در چاه فاضلاب از ماسک و پوشش مناسب برای بینی و چشم هایتان استفاده کنید و مراقب باشید بخار های سمی متصاعد شده از چاه به مجرای تنفسی، چشم و پوست شما نرسد.
  • در صورت پاشیدن مواد اسیدی به چشم یا پوست خود به مدت ده تا پانزده دقیقه با آب سرد آن منطقه را بشوئید و به پزشک مراجعه کنید.
  • هنگام خرید اسید های لوله باز کنی به نوع آن دقت کنید. بعضی از این اسید ها یا محلول های وله بازکنی مخصوص ذرات چربی و غذا هستند که بیشتر در آشپزخانه ها کاربرد دارند و بعضی دیگر حلال مو هستند که در حمام ها استفاده می شوند.

اسید لوله بازکنی

  • دقت کنید که ممکن است گرفتگی لوله های فاضلاب به دلیل گیر کردن یک جسم سخت در مسیر باشد که در این صورت استفاده از محلول باز کنی کمکی نمی کند و باید از روش های دیگر استفاده کرد مثل فنر لوله باز کنی و...
  • بر اساس دستور مصرف درج شده روی محلول لوله باز کنی عمل کنید و پس از زمانی که قید شده آب را باز کنید.
  • از اسید های لوله باز کنی غلیظ استفاده نکنید و آن ها را با آب رقیق کنید.
  • مراقب اطفال باشید و محلول های اسیدی را دور از دسترس آن ها قرار دهید.
  • از اسید های معتبر که دارای برچسب هستند و در داروخانه ها عرضه می شوند استفاده کنید.
  • پس از ریختن اسید در چاه فاضلاب، بوسیله پنکه، کولر و هواکش ها هوای محیط را تهویه کنید.

نکته:

برای جلوگیری از گرفتگی چاه فاضلاب بهتر است در ظرفشویی محافظ قرار دهید و باقی مانده غذا و تفاله چای را در آن نریزید و پس از هر بار شستشوی ظروف برای چند دقیقه آب داغ را باز بگذارید تا مواد باقی مانده و چربی ها را از مسیر لوله ها عبور دهد.

 

به جای اسید از چه چیزی استفاده کنیم

همان طور که گفتیم استفاده از اسید لوله بازکنی بسیار خطرناک است هم برای سلامت شما و هم برای لوله ها و چاه فاضلاب و علاوه براین ممکن است مشکل گرفتگی لوله ها را نیز برطرف نکند. اما از آنجایی که استفاده از اسیدهای لوله بازکن ممکن است روش سریعی برای رفع گرفتگی لوله ها باشد توسط بسیاری از افراد انجام می شود. توصیه ما به شما این است: در صورت مشاهده علائم گرفتگی لوله فاضلاب مانند عبور سخت آب از کفشوها یا ایجاد نم و رطوبت سریعا با یک شرکت لوله بازکنی تماس بگیرید و مشکل را مطرح کنید.معمولا شرکت های لوله بازکنی مشاوره آنلاین به شما ارائه می دهند. در صورت نیاز به محل آمده و با استفاده از روش های نوین لوله بازکنی مانند فنر لوله بازکنی، واترجت و یا کمپرسور هوا مشکل لوله های گرفته را برطرف می کنند. گاهی نیاز به تعویض لوله کشی برای پیشگیری از خطرات آتی می باشد و با ریختن اسید فقط کار را بدتر می کنید. اگر نمی خواهید از یک لوله بازکن باتجربه کمک بگیرید و ترجیح می دهید خودتان مشکل را برطرف کنید می توانید از روش های خانگی لوله بازکنی مانند موارد زیر استفاده کنید:

روش های ذکر شده در بالا برای گرفتگی های جزئی لوله فاضلاب مفید هستند. اگر مشکل شما با این روش ها برطرف نشد با یک لوله بازکن تهران تماس بگیرید تا جلوی خسارات آتی را بگیرید.