septic-system

تخلیه چاه سپتیک در تهران و حومه

حوضچه سپتیک یا چاه سپتیک چیست ؟

چاه سپتیک یا حوضچه سپتیک (Septic tank) به یک محفظه زیرزمینی گفته می‌شود که از طریق آن فاضلاب داخلی (فاضلاب خانگی) برای دفع اولیه جریان می یابد. و در جایی که چاه فاضلاب جذبی کارایی ندارد استفاده می‌شود. چاه سپتیک از مصالح نفوذ ناپذیر و مواد مقاوم در برابرخوردگی از جمله بتن یا مصالح ساختمانی یا پلی اتیلن و مواد پلیمری و غیره ساخته شده و امکان نفوذ آب در آن وجود ندارد.

در مناطقی که امکان حفر چاه فاضلاب معمولی نباشد (مثلا شمال کشور که سطح آب بالاست، یا مناطقی که زمین آنها به بستر شنی نمی رسد) بجای حفر چاه فاضلاب، از روش حوضچه سپتیک استفاده می شود

 وظیفه چاه سپتیک حفظ و نگهداری فاضلاب و عدم اجازه نشت از آن یا به آن توسط محیط اطراف بوده و این چاهها (چاه سپتیک) می‌بایست در دوره‌های کوتاه و مشخص توسط تانکرها یا دستگاهای مخصوص تخلیه گردند. بعد از پرشدن چاه سپتیک باید آن را تخلیه کرد.

از دیگر فضایف مخزن سپتیک جداسازی مواد جامد و فضولات از آب و انتقال آب به مکانی دیگر است که خود این آب با اینکه فرایند تسویه اولیه روی آن صورت گرفته اما باز هم می تواند باعث آلودگی محیط شود و از نظر زیست محیطی یک مشکل و ایراد برای این سیستم محسوب می شود.

مخزن سپتیک

اجزای یک چاه سپتیک

این مخزن فاضلاب شامل یک یا چند تانک بتنی یا پلاستیکی بین 4000 تا 7500 لیتر (1000 و 2000 گالن) می باشد که یک سرآن به یک لوله فاضلاب ورودی متصل شده و سر دیگر آن به میدان تخلیه سپتیک متصل می شود. امروزه طراحی مخزن سپتیک معمولا شامل دو اتاق است که هر کدام مجهز به پوشش لولایی هستند و توسط یک دیوار و حفره هایی که در اطراف مقطع بین کف و سقف مخزن واقع شده اند، جدا شده اند.

فاضلاب به اتاق اول مخزن وارد می شود، به این ترتیب جامدات در مرحله اول ته نشین می شوند. جامدات تا حدودی حل شده و حجم جامدات کاهش می یابد. اجزای مایع از طریق حفره ای که در بالای دیوار تقسیم قرار گرفته اند به اتاق دوم جریان می یابند،و در آنجا از طریق باکتری های بی هوازی تا حدودی تصفیه روی آن صورت می گیرد و پس از آن به محیط جذب انتقال می یابد.

ناخالصی های باقی مانده در سطح زمین سا سطوح زه کشی شده غوطه ور می شوند و آب اضافی از طریق نفوذ به خاک، از طریق تبخیر و جذب از طریق سیستم ریشه گیاهان و یا ورود به آب های زیرزمینی یا آب های سطحی دفع می شود. کل سیستم سپتیک می تواند تنها با استفاده از یک پمپ آب کار کند و سیستم پیچیده ای ندارد.

تخلیه چاه سپتیک

تخلیه چاه سپتیک

فضولاتی که توسط سیستم هضم بی هوازی تجزیه نمی شوند باید در نهایت از چاه سپتیک حذف شوند. در غیر این صورت مخزن سپتیک پر می شود و فاضلاب حاوی مواد غیر قابل جذب به طور مستقیم به زمین زهکشی تخلیه می شود. این نه تنها باعث آسیب زیست محیطی می شود، بلکه اگر لجن مخزن اول سپتیک به سقف دیواره تقسیم برسد و سرریز کند، ممکن است لوله های حفاری را از بین ببرد و نیاز به تعمیرات و بازسازی پیداکند.

هنگامی که یک مخزن سپتیک تخلیه می شود، لجن انباشته (septage) که به عنوان لجن فاضلاب شناخته می شود از مخزن توسط یک کامیون پمپ خلاء تخلیه می شود. چگونگی تخلیه مخزن سپتیک بستگی به حجم مخزن نسبت به ورودی جامدات، مقدار جامدات غلیظ شده و دمای محیط (به دلیل اینکه هضم بی هوازی در دمای بالاتر موثرتر می شود) و همچنین استفاده از سیستم ویژگی های اضافه در آن دارد. تجزیه بی هوازی هنگامی که مخزن دوباره پر می شود، به سرعت کاهش می یابد و روش تصفیه مختل می شود پس بهتر است که چاه در فواصل زمانی مشخص توسط یک تیم تخلیه چاه تخلیه گردد.

نکاتی درباره نگهداری حوضچه های سپتیک

استفاده از روغن های صنعتی مثل روغن موتور ، گریس و غیره می تواند موجب تخریب اجزای مخزن سپتیک شوند.پس تا حد امکان سعی کنید از ورود این مواد به داخل مخزن جلوگیری کنید.

ورود مواد چسپناک و سفت کننده مثل سیمان و گچ و غیره می توانند باعث سخت تر کردن عملیات تخلیه تانک شوند و یا حتی کاری کنند که مخزن کارایی اولیه خود را از دست بدهد.

سعی کنید از ورود اشیاع هضم نشدنی و غرق نشدنی مثل پلاستیک ها،پوشک بچه و غیره  به داخل مخزن جلوگیری کنید که این مواد نیز کار مخزن را مختل می کنند.

بعضی از تولید کنندگان افزودنی هایی به منظور بهبود کیفیت پساب مخازن سپتیک و کاهش لجن و کاهش بوی تولید شده توسط آنها به بازار عرضه کرده اند که این مواد افزودنی که معمولا بر پایه 'میکروارگانیسم های موثر' است معمولا با قیمت های گران به فروش می رسند. به نظر می رسد که این مواد ضرری برای محیط زیست ایجاد نمی کنند با این حال، تحقیقات میدانی و تجربی کمی در مورد اثربخشی این مواد افزودنی مخزن سپتیک بر محیط زیست بیولوژیکی وجود دارد.