رفع گرفتگی لوله

لوله بازکن خانگی چیست و در چه مواردی استفاده می شود

با گذشت زمان و ورود چربی و مواد ریز به داخل سینک یا کاسه دستشویی لوله های این وسایل دچار گرفتگی می شود . یکی از کارآمد ترین روش های لوله بازکنی استفاده از محلول لوله بازکناست که ما براحتی میتوانیم از آن برای باز کردن گرفتگی های سطحی و در برخی موارد گرفتگی شدید لوله استفاده کنیم.

اما برای استفاده از محلول بازکن باید نکاتی رو رعایت کنیم که در این مطلب به آنها اشاره میکنیم.

درچه زمانی باید از لوله بازکن استفاده کرد؟

در هنگامی که شما موادی غیر از آب مثل روغن،تفاله چای،باقی مانده مواد غذایی و غیره را درکاسه دستشویی یا سینک ظرفشویی می کنید در قسمت زانویی و خمیدگی لوله (شترگلو یا سیفون) این مواد انباشته می شوند و به مرور زمان باعث بسته شدن راه آب و گرفتگی لوله می شود. البته این گرفتگی ها ممکن است هر جای دیگری هم به وجود بیاید ولی معمولا در خمیدگی ها این اتفاق میوفتد.این پروسه ممکن است زمان زیادی ببرد تا رخ بده ولی بهرحال اگر در ورود مواد چرب و آشعال های ریز دقت نکنید لاجرم این اتفاق برای شما هم رخ می دهد.و زمان آن فرا رسیده تا برای باز کردن راه آّب از لوله بازکن استفاده نمایید.

وقتی لوله ظرفشویی یا دستشویی دچار گرفتگی شد چکار کنیم

اولین اقدامی که برای باز کردن گرفتگی لوله پیشهاد میکنیم استفاده از یک مکنده لوله است که بوسیله مکش می تواند مواد زاید را از لوله خارج کند.این ابزارها خیلی ضعیف هستند و در اگر موارد توان خروج مواد زاید را از لوله ندارند.

کار دیگری که میتوانید بکنید این است که با یک پمپ دستی و ایجاد خلع در لوله مواد گیر افتاده را به لول حل بدهید که این مورد هم در مواردی که چربی و رسوب باعث سفت شدن مواد شده باشند ممکن نیست.

مواد لوله بازکن

اگر باز هم لوله باز نشد باید از محلول لوله بازکن استفاده کنید. محلول لوله بازکن با حل کردن مواد چربی و روسوب و همچنین لجن و مواد زایدی که در لوله گیر کرده اند باعث رفع گرفتگی لوله می شود و مسیر عبور آب را باز میکند

ولی اگر گرفتگی به علت ورود اشیاء به لوله و یا گیر کردن یک جسم سخت در لوله فاظلاب باشه باید فنر لوله بازکنی استفاده شود که در مطالب بعدی به آن هم اشاره میکنیم.\س اول باید علت اصلی گرفتگی لوله رو مششخص کنید و سپس به دنبال راه باز کردن اون باشید.

استفاده از محلول لوله بازکن

اولین راه استفاده از لوله بازکن های موجود در بازار است این مواد لوله بازکنی از مواد قلیایی و شیمیایی تشکیل شدند که قدرت خورندگی بالایی دارن و به محض ریخته شدن در جایی باعث ایجاد حالت پوسیدگی در هر موادی می شوند. لوله باز کن های شیمیایی دارای موادی هستند که مو و دیگر مواد را در خود حل میکنند . این محصولات برای لوله های کهنه و قدیمی مناسب نیستند زیرا باعث آسیب رساندن به آنها میشوند . در هنگام استفاده از این لوله بازکن ها حتما از دستکش استفاده کنید زیرا به پوست آسیب میزنند .

اما اگر از لوله کشی ساختمان خودتان مطمئن هستید مواد لوله بازکن صنعتی می توانند گزینه خوبی باشند.

راه دیگر استفاده از لوله بازکن های خانگی است و بازکردن لوله فاضلاب به وسیله مواد موجود در خانه. این مواد شامل سرکه - آبلیمو - جوش شیرین - وایتکس است که اگر به درستی استفاده شوند می تواند عفاقه کنند.

لوله بازکن خانگی

مراحل ساخت لوله بازکن خانگی

ابتدا یک دستکش در دست کنید تا موادی که می سازید به دستان شما آسیب وارد نکند.

یک بسته جوش شیرین را با 1 لیتر آب مخلوط کنید و در داخل سینک بریزید و بگذارید 30 دقیقه در لوله بماند تا باعث درهم ریختگی مواد تنیده شده درهم شود.

سپس یک لیوان سرکه در مسیر لوله خالی کنید و درب سینک را ببندید تا گازهای ایجاد شده توسط این مواد از لوله خارج نشود دوباره 30 دقیقه منتظر بمانید.

در مرحله آخر 2 لیتر آب جوش را آماده کنید و به اندازه یک لیوان آب لیمو در آن ریخته و آب درحال جوش را داخل لوله بریزید و بگذارید به مدت 5 دقیق بماند.

یک بطری کوچک مایع سفید کننده کوچک را در مرحله بعد در لوله خالی کنید و باز هم بگذارید 30 دقیقه در لوله باقی بماند.

پس از انجام تمام این مراحل شیر آب گرم را باز کرده و بگذارید آب سینک شما تا نصف پراز آب شود. با یک دستگاه ساده پمپ خلع سعی کنید با ایجاد ضربه در لوله ایجاد خلع کنید و سپس پمپ دستی را بردارید تا آب گرم وارد لوله شود و تمام موادی که در بین لوله رسوب کرده اند را از دیواره جدا کند.

و حالا پایان کار! عمل لوله بازکنی به خوبی انجام شد. الان لوله باید به خوبی باز شده باشد. و اگر لوله باز نشده است این کار را یک بار دیگر تکرار کنید. بعضی مواقع لازم است که این کار بیش از یک ‌بار انجام داده شود، اما معمولاً همان یک‌ دفعه کافی است و کار خود را انجام میدهد.

نکته مهم این است که الان شما می‌توانید بدون استفاده از مواد شیمیایی و با روش طبیعی، گرفتگی لوله‌ها را باز کنید، به همین علت می‌توانید هر چند باری که لازم است این کار را انجام دهید. در واقع شما با وسایل خانگی خود و درون منزل یک لوله بازکن خانگی ساختید و با آن یک لوله بازکنی فوری انجام دادید؛ بدون این که هزینه ای صرف کنید و یا به لوله های فاضلاب آسیب برسانید.

ولی با تمام این توضیحات به هر حال این مواد خاصیت خورندگی دارند و میتوانند به سیستم لوله کشی ساختمان شما آشیب وارد کنند.همیشه سعی کنید موارد پیشگیرنده را رعایت کنید تا کارتان به لوله بازکن های خانگی نیفتد.

راه های پیشگیری از گرفتگی لوله

ساده ترین را پیشگیری از گرفتگی لوله جلوگیری ورورد مواد زاید (جامد) به لوله است، شاید پیش خودتان فکر کنید این روش خیلی ساده و پیش پا افتاده است ولی بیشتر افرادی که دچار این مشکل می شوند این نکته را رعایت نکرده اند. در واقع علت اصلی گرفتگی لوله ورود مواد جامد و اضافی به داخل لوله است.

همچنین میتوانیم توری هایی را روی سوراخ سینک ظرفشویی بگذاریم و تفاله چایی و باقی مانده  مواد غذایی را درون سبد های کوچک مشبک بریزیم و از ورود آنها به داخل لوله دستشویی یا ظرفشویی جلوگیری کنیم.

هرگز چربی یا روغن را داخل ظرفشویی نریزیم چون به مرور باعث ایجاد رسوبات سخت در لوله می شوند و به دیواره لوله ها می چسبند.

کارآمد ترین راه پیشگیرانه تخلیه هر چند روز یکبار آب جوش در لوله می باشد که این کار می تواند رسوباتی را که به تازگی در لوله ایجاد شده اند را با خود ببرد و هیچگونه آسیبی هم به لوله وارد نکند پس این نکنه آخر را جدی بگیریم.