air compressor

بازکردن گرفتگی لوله به وسیله دستگاه کمپرس هوا

در بسیاری از مواقع دیده شده که مواد عذایی و اشیائی در مسیر لوله گیر می کنند و جلوی عبور راحت آب را می گیرند. بسیاری از همکاران ما شرکت لوله بازکنی برای رفع مشکل راه حل های مختلفی را امتحان می کنند.در این مواقع استفاده از یک روش اساسی بجای بکار بردن چند روش پیش پا افتاده و ساده می تواند مشکل را بکلی از بین ببرد.

 اگر سینک شما مسدود شده باشد، یک کمپرسور هوا یک ابزار مفید برای پاک کردن مسیر لوله و حل مشکل شما باشد.

کمپروسور هوا یا دستگاه تراکم هوا چیست؟

کمپرسور هوا (Air compressor) یک دستگاه است که قدرت خود را با استفاده از موتور الکتریکی یا موتور بنزینی و غیره میگیرد و آن را به انرژی بالقوه ذخیره شده در یک تانک تحت فشار (یعنی هوا فشرده شده) تبدیل می کند. با استفاده از یکی از چندین روش کمپرسور هوا، هوا را به یک تانک ذخیره می کند و فشار را افزایش می دهد.

هنگامی که فشار مخزن به حد استاندارد مهندسی خود می رسد، کمپرسور هوا خاموش می شود. سپس هوای فشرده در مخزن نگهداری می شود تا زمانی که به مصرف برسد. انرژی موجود در هوای فشرده می تواند برای انواع برنامه های کاربردی مورد استفاده قرار گیرد، با استفاده از انرژی جنبشی که از هوای موجود در مخزن است می توان فشار ناگهانی و زیادی به نقطه هدایت شده وارد آورد. هنگامی که فشار مخزن به پایین ترین حد خود می رسد، کمپرسور هوا دوباره فعال می شود و مخزن را دوباره فشار می دهد. کمپرسور هوا باید از پمپ باد تمایز داد زیرا این دستگاه برای برای ایجاد هر نوع گازی کار می کند ولی پمپ باد فقط هوا را کمپرس می کند.

 

clogged_drain

استفاده از دستگاه کمپرس هوا در لوله بازکنی

دستگاه تراکم هوا یکی از بهترین دستگاه های لوله بازکنی که توسط شرکت های لوله بازکنی مورد استفاده قرار می گیرد.دستگاه لوله بازکنی کمپرس هوا گرفتگی ها و آشغالهای درون لوله را با فشار هوا به حرکت در می آورد و به این وسیله باعث رفع گرفتگی در مسیر لوله و از بین رفتن آن می شود.

در کنار این دستگاه از دیگر دستگاه مخصوص لوله بازکنی که زیاد مورد استفاده قرار می کیرد دستگاه فنر لوله بازکن است که یک فنر بلند روی یک دستگاه چرخشی است که درون لوله قرار داده می شود و با چرخش فنر گرفتگی ها باز می شود. معمولا شرکتهای لوله بازکن و متخصصین لوله بازکنی از این دو نوع دستگاه باهم استفاده می کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

هر یک از دستگاهها کاربرد متفاوتی دارد که بسیار به تشخیص نوع گرفتگی لوله بستگی دارد و اینکه علت گرفتگی لوله فاضلاب چه بوده است.

مراحل کار با دستگاه کمپرس هوا

1- خشک کردن سینک یا دستشویی گرفته شده : با استفاده از یک دستمال تا می شود باید محل استفاده از دستگاه را خشک کرد تا احیانا مواد هنگام کار به اطراف پاشیده نشود.

2- یستن تمامی خروجی های لوله و تنها باز نگه داشتن یک راه خروج برای هوا که می تواند خروجی فاضلاب ساختمان نیز باشد.بستگی به این دارد که میخواهیم شی یا موادی که در لوله حبس شده اند به کجا هدایت شوند.

3-آماده سازی دستگاه تراکم هوا : مخزن هوا و فشار موجود در آن برای کار طبق دستورالعمل شرکت سازنده آن باید تنظیم شود که این هم بستگی به شدت گرفتگی لوله دارد.اتصال شیلنگ رابط و قرار دادن آن در مسیر لوله فاضلاب و در نهایت بستن اطراف شیلنگ با پلاستیک و پارچه بصورت کامل و دقیق تا فشار هوا از اطراف آن خارج نشود.

4- باز کردن شیر تخلیه دستگاه کمپرس هوا است و ورود هوا به مسیر گرفتگی لوله . این کار را تا 5 دقیقه باید انجام داد و سپس آزمایش کرد که آیا مسیر لوله باز شده است یا خیر.

بهتر است این کار را دو یا سه بار تکرار کرد تا مواد بطور کامل از میسر لوله آزاد شوند و در مسیر خروج قرار گیرند.

5- تست رفع گرفتگی کامل لوله : پس از انجام تمام مراحل باید تمام مجاری بسته شده را بازکرد و آب به میزان قابل توجه ای در مسیر لوله وارد نمود اگر آب به راحتی در لوله جریان داشت نشان از انجام شدن موفقیت آمیز کار دارد و مواد گیرافتاده به چاه فاضلاب انتقال پیدا کرده اند.

 

باز کردن گرفتگی لوله با دستگاه تراکم هوا

 

توصیه هایی برای استفاده از دستگاه ترام هوا در لوله بازکنی

این دستگاه ها همان قدر که حل کننده گرفتگی ها در لوله هستند به همان اندازه هم می توانند باعث خرابی در سیستم لوله کشی ساختمان شوند. در استفاده از این دستگاه ها باید به نکات ایمنی توجه کرد و فشار هوا را با توجه به مسیر لوله ها تعیین نمود بنابراین پیشنهاد میکنم اگر در زمینه کار با این دستگاه ها متخصص نیستید به هیچ وجه این کار را امتحان نکنید.

امکان این وجود دارد که هوای وارد شده در لوله توسط دستگاه کمپرس هوا در جایی گیر افتاده باشد و با باز کردن مجرای آن لجن و رسوبات به بیرون پاشیده شود پس از این مورد هم اطمینان حاصل کنید.

اگر در طرف دیگر لوله تجهیزات مکنده هوا قرار داده شود خیلی بهتر و راحت تر می توان به نتیجه مطلوب رسید.

استفاده از انواع محلول لوله بازکن در ابتدای انجام این کار نیز به کارایی بیشتر این دستگاه می تواند کمک شایانی بکند

در نتیجه اگر این دستگاه با دیگر دستگا ها در زمینه لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله استفاده شود خیلی می تواند تاثیر بهتری بر روند کار بگذارد.