دستگاه فنر لوله بازکنی پیشرفته

فنر لوله بازکنی چیست و چگونه از آن در لوله بازکنی استفاده می کنند

فنر هیدرولیک لوله بازکنی به ابزار قدرتمندی می گویند که معمولا برای تمیز کردن بخش هایی از سیستم لوله کشی تا حدود طول 8 متر (25 فوت) و برای باز کردن و تخلیه لوله های گرفته شده خانگی طراحی شده است.

نحوه کار فنر لوله بازکنی به این صورت است که یک کابل فلزی که حالت فنری دارد به وسیله نیروی مکانیکی که توسط یک موتور دریل ایجاد می شود باعث یک لرزش در طول فنر می شود و سر فنر که حالت چرخشی دارد باعث جلو رفتن آن در مسیر لوله می شود و به باز کردن لوله های فاضلاب گرفته شده توسط اجسام مختلف کمک می کند.

فنر لوله بازکن حالت ارتجاعی زیادی دارد و جنس آن از فولاد ساخته شده و آنقدر نازک هست که به راحتی بتواند از موانعی که در لوله ایجاد شده عبور کند و باعث انهدام آنها و یا هدایت آنها به چاه فاضلاب شود  هرچند برخی از تولیدکنندگان استفاده از فنر لوله بازکنی را توصیه نمی کنند زیرا ممکن است سطوح سرامیکی را خراشیده کنند بخصوص در توالت و آسپزخانه. در عوض، می توان از یک غربالگر ویژه (محلول لوله بازکن) استفاده شود.

انواع فنرهای لوله بازکنی

فنر لوله بازکنی خانگی: این فنر ها که به فنر لوله بازکنی دستی شناخته می شوند از یک فنر فولادی محکم به طول 3 تا 4 متر و یک دسته کچ برای ایجاد چرخش و لرزش به صورت دستی ساخته شده اند و معمولا نوک آنها را به حالت قلاب شک میسازند و قابل تعویض هم نیستند. از این دستگاه به راحتی می توان نسبت به بازکردن لوله های سینک و دستشویی که در فواصل کوتاه دچار گرفتگی شده اند در خانه استفاده کرد و جایگزین خوبی برای محلول لوله بازکنی خانگی می باشد.

فنر لوله بازکن دستی خانگی

فنر لوله بازکنی با دستگاه : با پیشرفت تکنولوژی و آمدن دستگاه های مختلف دستگاه لوله بازکنی هیدرولیکی نیز وارد بازار شد و باز کردن گرفتگی لوله راحت تر و سریع تر شد. این دستگاه قدرتمند با یک موتور چرخاننده قوی نیروی لازم برای چرخش و حرکت فنرهای سنگین و با طول زیاد را ممکن می کند و فنر نیروی لازم برای باز کردن گرفتگی ها را به موانع و فضولات مانده در لوله را وارد می کند .

مزیت ها و معایب استفاده از فنر لوله باز کنی

مزایای دستگاه های فنرلوله بازکن شاید زیاد به چشم نیاید ولی هزینه نسبی کم در مفایسه با روشن های دیگر و در دسترس بودن و امکان استفاده آن در مکان های مختلف ، امکان نفوظ به طول لوله در مسافت های زیاد ، سرعت عمل بالای آن در رفع گرفتگی لوله و عدم نیاز به خراب کردن بخش هایی از خانه برای رسیدن به محل گرفتگی و بسیاری امکانات و مزیت هایی که این دستگاه فراهم می کند از خوبی های آن است.

ولی در عوض نقاظ ضعفی هم دارد به باید در استفاده از آن توسط افراد متخصص در لوله بازکنی به آن توجه کنند. مثلا بهتر است از دسترسی به عمق لوله را تا حدود 8 متر کنند تا کارایی فنر در طول های بیشتر پایین نیاید و خطر گیر کردن فنر در لوله را پایین آورد،

همچنین پیچش کابل فنری بر روی زمین ممکن است باعث خراش در سطوح سرامیکی شود پس باید دقت کرد که حدالامکان از آن در مکان های شیک و مجلل استفاده نشود تا باعث آسیب دیدن نما و تجهیزات آن مکان نشود.توصیه می شود برای باز کردن توالت فرنگی نیز از دستگاه کمپرس هوا استفاده شود.

از جمله معایت فنر لوله بازکنی همچنین می توان به این نکته اشاره نمود که این دستگاه تنها در لوله هایی با قطر کوچک کارایی دارد و در لوله هایی که دارای قطر بالاتر از 20 میلی متر از کارایی آنها کاسته می شود.

drain-cleaning-hero

روش کار با دستگاه فنر لوله بازمن چگونه است

روش کار با این دستگاه ها بسیار ساده است و برای شروع لوله بازکنی با دستگاه لوله بازکنی ابتدا باید دستگاه لوله بازکنی را به برق متصل کرد(برخی دستگاه های بزرگ نیاز به برق 3فاز دارند). سپس بسته به تشخیص گرفتگی لوله ای که داده اید سرفنر مورد نظر را به سر فنر دستگاه لوله بازکنی وصل می‌کنید و سپس از اتصال فنر به سر دستگاه هیدرولیک اطمینان حاصل میکنم و فنر دستگاه لوله بازکنی را به آرامی از محفظه مخصوص فنر که روی دستگاه لوله بازکنی قرار گرفته است خارج کرده و تا جایی که امکان دارد وارد لوله فاضلابی که دچار گرفتگی شده است می‌کنیم.

قبل انجام هر اقدامی باید محل دقیق گرفتگی لوله با انجام تست های مختلف مشخص شود والا با فنر زدن های مداوم ممکن است فضولات گیرافتاده در لوله به مسیر درستی هدایت نشوند و کار از آنی که هست بدتر هم شود. بخاطر همین پیشنهاد میکنیم که حتما افرادی را که برای این کار انتخاب میکنید دارای تخصص و تجربه کار در زمینه تشخیص گرفتگی لوله و باز کردن لوله فاضلاب آن داشته باشند.

در مرحله بعد به صورت مقطعی و نه مداوم دستگاه را روشن و خاموش کرده و فنر را به داخل لوله هدایت میکنیم،باید در طول کار دستگاه را مدام خاموش کرده و از گیر نیفتاده و باز بودن مسیر فنر مطمئن شویم.

فنر در مسیر خود با توجه به سرفنری که انتخاب کرده ایم شروع به پاکسازی مسیر میکند و تمام فضولات و موادی که در لوله وجود دارد را به جلو هدایت کرده و یا به خود می پیچد.

در حین کار لازم است که با دقت و آرامش فنر دستگاه لوله بازکنی را به داخل لوله فاضلاب فشار دهید و بگذارید فنر خود در لوله حرکت کند. علت این کار این است که فنر بیشتر وارد لوله فاضلاب شود و تمام گرفتگی آن را از بین ببرد.

همچنین اگر دستگاه شما به کلیدهای چپ‌گرد و راست‌گرد مجهز است جهت تاثیر بیشتر دستگاه لوله بازکنی از آنها استفاده کنید. پس خارج شدن فنر از لوله فاضلاب باید مقداری آب داخل لوله ریخته شود تا مواد زائد داخل لوله به داخل چاه هدایت شوند و دوباره باعث ایجاد گرفتگی نشوند.

drum drain cleaner

ملاحظات ایمنی شامل الزام برای پوشیدن دستکش های حفاظتی و محافظت چشم، و پس از برخورد با مایعات تخلیه بهداشت بسیار حائز اهمیت است.

در انتها نمونه هایی از انواع سرفنرهایی که می شود برای بیرون کشید ، از بین بردن یا پاکسازی انواع گرفتگی ها در سر فنر دستگاه استفاده کرد را برای شما قرار می دهیم.

drain_sewer_cleaner_cutter_head_set_blades

سر فنر دستگاه لوله بازکن