لوله کشی آب ساختمان نیز مانند دیگر موارد در ساختمان سازی باید شرایط و استاندارهایی داشته باشد به دلیل اینکه ما سالها از یک ساختمان استفاده می کنیم که در صورت عدم متابقت سیستم لوله کشی ما در آینده با مشکلات فراوانی روبرو خواهیم شد.

باید به این نکته توجه نمود که با توجه به مجتمع یا تک واحدی بودن ساختمان و یا بسته به مورد کاربری آن (مسکونی باشد یا تجاری) استانداردها می تواند بسیار متنوع باشد.

استانداردهای سیستم لوله کشی ساختمان ها و خانه ها

در تمامی انواع مسیر آب مصرفی پس از اتصال به کنتور، به شیر یکطرفه قطع و وصل در ورودی ساختمان متصل می شود و آب معمولاً از یک انشعاب اصلی وارد لوله تقسیم کننده می شود و بعد از آن توسط یک یا چند مسیر جداکننده وارد ساختمان های چند واحدی یا تک واحدی شده و یک انشعاب برای ورود به هر واحد در نظر گرفته می شود.

در ادامه ما بصورت کلی به برخی از این استانداردها در سیستم لوله کشی ساختمان خواهیم پرداخت.

چگونه معیار های لوله کشی آب در ساختمان را بشناسیم 

اگر چه لوله کشی آب و فاضلاب یک عمل ساده و پیش پا افتاده ای به نظر می رسد، ولی در صورتی که طبق اصول صحیح انجام نشود، به اضافه این که از نظر اقتصادی ایجاد ضرر شود  باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود. به همین دلیل باید استاندارد های لوله کشی آب در ساختمان طبق نقشه اجرا شود.

1-رعایت عمق مناسب لوله ها

درهنگام لوله کشی باید توجه داشته باشیم که لوله ها بسیار سطحی و یا بسیار عمیق نباشند. زیرا لوله کشی در عمق زیاد باعث آسیب رسیدن به لوله میشود در اثر فشار زیاد خاک این اتفاق می افتد. وبرای تعمیر کردن آن به مشکل بر میخورید.همچنین اگر لوله کشی ساختمان به صورت سطحی انجام شود به مراقبت زیادی احتیاج دارد.

2-رعایت کیفیت مناسب لوله ها

آب از طریق شبکه های آب رسانی عمومی صورت می گیرد.برای اینکه از آب آشامیدنی سالم و تمیز و بدون رنگ وتغییر مزه آن باید حتما از لوله های باجنس مرغوب وکیفت عالی انتخاب شود و در صورت استفاده از لوله های بی کیفت این امکان وجود دارد که در زمانی کوتاه سیستم لوله کشی شما دچار نقص و مشکل گردد.

3- محل عبور مناسب را انتخاب کنید

هنگام لوله کشی باید توجه داشته باشیم لوله های ما در مکان های در معرض سرما یا گرمای شدید قرار می گیرند عبور داده نشوند چون انجماد لوله باعث ترک خوردن ونشتی آب میشود .همینطور باید لوله در مکانی قرار گیرند که دسترسی سریع به آن باشد معمولا لوله ها در جایی نصب میشوند که از خوردگی و سایده شدن و انفجار و... در امان باشند.در اتصال لوله ها باید دقت کافی داشته باشید تا از نفوذ آلودگی به آب جلوگیری کنیم.

لوله کشی استاندارد آب در ساختمان باید به گونه ای باشد که از هدر رفتن آب ویا رفتن آب تمیز به فاضلاب به دلیل دوری از  جلو گیری شود.و دسترسی سریع به آب و رعایت بهداشت امری ضروری است.

5-در فصل زمستان باید از لوله های نصب شده مراقبت کرد زیرا امکان یخ زدگی آب  لوله ها وجود دارد.

6-لوله های استاندارد باید به صورت موازی در کنار هم کار گذاشت. فاصله لوله ها از یکدیگر باید طوری باشد که برای عایق کاری و دسترسی اسان به شیرها برای تمعیر و... صورت گیرد

7-رعایت شیب بندی در لوله کشی

لوله های افقی باید بدون اینکه شکم بدهند یا قوز بردارند در ارتفاع مناسب نصب شوند لوله های افقی باید شیب یکنواختی دست کم برابر ۱ سانتیمتر در ۱۰۰۰ سانتیمتر به سمت نقاط پایین لوله کشی داشته باشد تا هنگام لزوم بتوان آنها را خالی کرد. هر گاه به علت زیاد، تامین شیب پیستونه میسر نباشد، می توان نقاط تخلیه فرعی دیگر ی در طول مسیر لوله ایجاد کرد و لوله را از این نقاط به طور قائم به تراز بالاتری برد. انشعاب ها باید به سمت لوله های قائم یا لوله های اصلی شیب داشته باشند

هدف ازاستاندارد های  لوله کشی اب در ساختمان  مخصوصا در شهرها تهیه و توزیع صحیح و پاکیزه آب تصفیه شده جهت آشامیدن و مصارف دیگر بهداشتی  می باشد.

انواع لوله ها در ساختمان سازی

جنس لوله ها در لوله کشی استاندارد

لوله های آب برای نقشه ها و  مقادیر کار باید از برنج ، مس، چدن، آهن نرم یا فولاد و همراه با اتصالی های مناسب باشند و مورد تصویب  همه لوله ها و اتصالی های آهنی و فولادی دنده دار باید گالوانیزه باشند. لوله ها را  از نظر جنس  وکاربرد به چند دسته تقسیم میشوند.  لوله هایی که در سیستم آبرسانی و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد عبارت اند از: لوله های گالوانیزه، لوله های چدنی، لوله های پنج لایه، لوله های پلاستیکی

لوله گالوانیزه:

لوله های گالوانیزه خود به دو دسته تقسیم می شوند  لوله های فولادی گالوانیزه و لوله های آهنی گالوانیزه این دو نوع در بازار به لوله های آهنی سفید معروفند و عموماً بین این دو فرقی گذاشته نمی شود، در صورتیکه لوله های فولادی گالوانیزه در مقایسه با نوع آهنی آن سبک تر و براق تر هستند.

لوله های چدنی:

جنس این لوله ها از چدن ریخته گری است و بر حسب نوع کاربرد آنها انواع و مقدار آلیاژ ، شکل و طول لوله، ‌نوع اتصالات آنها با هم متفاوت هستند و اغلب در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می شوند.

مزیت های لوله های چینی :در برابر فشار های وارده به لوله ها مقاوم میباشند. فرسودگی این لوله ها از لوله های فلزی کمتر است.قیمت لوله های چینی از لوله های فلزی ارزان تر است و.....

لوله های پنج لایه:

در تاسیسات لوله کشی ساختمان خوردگی و رسوب در لوله های فلزی خسارات و مشکلاتی را بوجود می آورد. برای حل این مشکل تا کنون راه حل هایی صورت گرفته است. استفاده ازآلیاژهای مختلف با پوشش گوناگون از راه حل هایی است که تا کنون برای افزایش مقاومت فلز در برابر خوردگی به کار رفته است بی آنکه هیچ یک پاسخی قطعی به مشکل بدهند.ولی لوله های پنج لایه این مشکل را رفع کرده اند.

مزیت های لوله های پنج لایه: زنگ نمیزنن.به راحتی خم میشوند.و...

انواع لوله های پلاستیکی:

لوله های پلاستیکی که در تاسیسات آب و فاضلاب بکار برده می شوند عبارتند از :

لوله های پلاستیکی پی وی سی لوله های پلاستیکی PE لوله های پلاستیک ABS

عایق کاری لوله های ساختمانی  سطح خارجی لوله های رفت و برگشت آب گرم و نیز لوله های آب سرد برابر مشخصات عایق شود