امروزه با افزایش ساخت و ساز در منطقه شهری همه ما به زندگی در آپارتمان روی آورده ایم و با توجه به نیاز انسان به جدید و به روز بودن فضای داخل منزلشان استفاده از دکوراسیون و وسایل مدرن بسیار زیاد شد است. به همین دلیل دکوراسیبون منزل بخصوص فضای آشپزخانه برای خانه ها خیلی حایز اهمیت است. یکی از وسایل مدرن و خیلی ضروری آشپزخانه سینک ظرفشویی است که امروزه از سینک ظرفشویی بیشتر استفاده می شود. یکی از مشکلات که همه ما حتما با آن رو به رو شده ایم نحوه بستن و یا نصب سیفون سینک ظرفشویی است.

ما در اینجا به شما بطور کامل توضیح خواهیم داد که :

  • سیفون ظرفشویی و یا کار سیفون ظرفشویی چیست؟
  • طرز بستن و یا نصب کردن سیفون ظرفشویی چگونه است؟

نحوه نصب کردن سیفون ظرفشویی 

برای نصب احتیاج به دفترچه راهنمای نصب دارید. سینک ظرفشویی با توجه به قطعات موجود و دفترچه راهنما به سادگی قابل نصب است. در نظرداشته باشید که برای بستن سیفون هیچ احتیاجی به ابزار ندارید و کاملا با دست قابل نصب شدن است.

اگر بعد از بستن سیفون ظرفشویی چکه آب مشاهده کردید با کمی نوار تفلون بر روی واشرها، آن را بر طرف نمایید. از سفت کردن بیش از حد خودداری نمایید. برای تست یک ظرف زیر سینک ظرفشویی قرا دهید و سپس آب را باز کنید.

سیفون ظرفشویی چیست و کار آن به چه صورت می باشد؟

سیفون ظرفشویی از تعدادی قعطات پلاستیکی تشکیل شده که شامل تعدادی واشر است که وظیفه آب بندی سیستم سیفون ظرفشویی را بر عهده دارد و زانویی و لوله که انتهای آن دارای رزوه و برخی هم بدون رزوه بود و شترگلویی که مقداری آب تمیز درهمیشه باقی می ماند که یکی از فواید آن به جلوگیری از آمدن بوی بد فاضلاب به داخل منزل اشاره کرد و همینطور می تواند از ورود حیوانات موزی مانند سوسک به داخل منزل تا حدودی جلو گیری کند.

بطور کلی سیفون یک نظم و زیبایی خاصی به قسمت زیر سینک ظرفشویی ما خواهد بخشید و از انتشار آلودگی به محیط جلوگیری می نماید.

اجزای تشکیل دهنده سیفون ظرفشویی

زیر آب استیل، توری آشغال گیر لگن، سه راهی، مهره پلاستیکی بزرگ، مهره پلاستیکی کوچک، سر شیلنگی کوچک، واشر کونیک، لوله خرطومی، گلویی ساده، گلویی زانودار، سر ریز تخلیه سینی، کاور درپوش فاضلاب، لوله مستقیم بلند، زانوی بزرگ، لوله رابط کوتاه، پیچ اتصال زیرآب به گلویی، پیچ اتصال زیرآب به سر ریز، واشر بزرگ لگن، مجموعه سیفون، لاستیک بوگیر فاضلاب، واشر تخت کوچک، واشر تخت بزرگ، واشر آبی سر ریز، مسدود کننده (کور کن)، مسدود کننده محفظه تخلیه، آچار پیچ اتصال زیر آب به گلویی، تقویت جای شیر می باشد را در تصور زیر بطور کامل می بینید.

انواع سیفونها :

رایج‌ترین نوع سیفون سیفون p و s است که هر یک از آنها به اشکال مختلفی ساخته ‌و عرضه می‌شوند. با تمام این صحبتها پرکاربردترین سیفون، سیفون p است که به آن سیفون شترگلو نیز ‌می‌گویند که بسیار کاربرد دارد. از سیفون‌های شترگلو برای اتصال به دست‌شویی، حمام، لگن، ظرفشویی و شیر آبخوری استفاده ‌می‌شود. جریان فاضلاب سیفون‌ها نوع p از سایر انواع سیفون‌های معمول کندتر است.

شُتُرگَلو (به انگلیسی: trap) یکی از قطعات مورد استفاده در لوله‌کشی است.شترگلوی U-شکل شترگلو لوله‌ای به شکل S یا U است که به‌طور قائم در زیر سینک ظرف‌شویی، آبریزها یا لوله‌های فاضلاب و به‌خصوص توالت ایرانی قرار می‌گیرد. کار آن جلوگیری از نشت بوی بد و مقابله با پدیدهٔ فشار معکوس در لوله‌های فاضلاب است.

 در یک دسته بندی دیگر می توان انواع سیفون ظرفشویی را به سینک ظرفشویی توکار، سینک ظرفشوی روکار، سینک ظرفشوی تک لگنه و سینک ظرفشوی دو لنه تقسیم نمود.

آموزش لوله کشی سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی آشپزخانه شبیه به سینک دستشویی است با این تفاوت در سینک ظرفشویی آبریز به لوله بدنه چسبیده شده است. 

در زیر طریقه بستن سیفون ظرفشویی دو لگنه را مشاهده می کنید:

البته دقت داشته باشید که در جزئیات سینک ها تفاوت هایی وجود دارد اما اگر با کلیات نحوه بستن و نصب سیفون ظرفشویی آشنایی داشته باشید کار برای شما ساده خواهد بود.

نصب سیفون ظرفشویی

1. مهره های پلاستیکی را ببندید. برای بستن مهره های پلاستیکی زیر سینک ظرفشویی، مهره ها را به همراه یک واشر به شکلی داخل لوله قرار دهید که قسمت برآمده لوله داخل مهره بنشیند.

2. لوله ها را از سمتی که برآمدگی ندارد به یکدیگر متصل کنید.

3. واشرهای لاستیکی که بزرگتر از بقیه هستند را بر لبه سیفون ها قرار دهید و به کمک یک پیچ بزرگ از داخل سینک، توری و سیفون را به یکدیگر متصل نمایید.

4. سر برجسته لوله ها را به وسیله مهره به سیفون یا کاسه سینک وصل کنید و سمت دیگر لوله را به سه راهی بچسبانید.

5. بعد از اتصال دو سینک کوچک نوبت به اتصال سیفون اصلی می رسد.

6. در مرحله بعد باید لوله خرطومی ظرفشویی را به لوله فاضلاب متصل کنید. 

آموزش رفع مشکل نشتی در سینک ظرفشویی

سیفون های سینک ظرفشویی که در کشور ما بیشتر رواج دارند از جنس پلاستیک می باشند که در برابر گرما و حرارت تغییر حالت می دهند.شما در ابتدا که یک سیفون ظرفشویی خریده اید و آن را وصل می کنید کاملا محکم و بدون نشتی است. ولی پس از مدتی استفاده از آن و به دلیل انبساط و انقباضی که در آن رخ می دهد و همچنین ضرباتی که احیانا به آن وارد می گردد بست ها و واشرهای آن شل شده و باعث ایجاد مشکل نشتی در سینک ظرفشویی می شود.

با مشاهده لکه هاب آب در کابینت ظرفشویی و یا چکه کردن سیفون ظرفشویی متوجه میشوید که سیفون ظرفشویی شما دچار نشتی شد است. خوشبختانه، مشکل سینک ها  معمولا از انسداد زیر خروجی چاه ناشی می شود. مکش لوله فاضلاب در معرض جمع شدن خرده مو و جمع شدن چربی ناشی از شستن ظروف قرار دارد و باز کردن مکش و تمیز کردن آن نیز آسان است. مکش به طور معمول به وسیله یک مهره زیر سینک به زه کش وصل می شود. این مهره را می توان با دست و بدون نیاز به ابزار خاصی باز کرد و سیفون را جدا کرد. سپس سیفون را در محلی دیگر بصورت کامل تخلیه و پاکسازی کنید و مجددا نصب کنید.

در پایان: این مقاله با هدف آموزش ساده نحوه نصب سیفون ظرفشویی نوشته شده است. اگر تا به حال اقدام به نصب سینک ظرفشویی نکرده بتشید ممکن است این کار برای شما پیچیده به نظر برسد. اما اگر با کلیات نحوه نصب سیفون ظرفشویی آشنایی ابتدایی داشته باشید با راهنمایی های نوشته شده و با توجه به راهنمای نصب دفترچه می توانید شخصا اقدام به نصب سینک ظرفشویی نمایید.

در صورت نیاز به هرگونه کمک در زمینه نصب سیفون ظرفشویی و یا گرفتگی در لوله های فاضلاب می توانید با شرکت لوله بازکنی در تهران یعنی پارس کمک تماس بگیرید.